Ce drepturi avem ca si pacienti

Cunoasteti ce drepturi aveti ca pacienti?…

Autoritatile sanitare romane trebuie sa respecte 14 prevederi ale Cartei europene a pacientilor. Cele mai incalcate drepturi in spitalele din Romania sunt cele referitoare la accesul si alegerea serviciilor medicale si la timpul de asteptare al bolnavului.
Niciunul dintre cele 14 drepturi europene ale pacientilor nu sunt respectate in totalitate in institutiile sanitare din Romania, releva un studiu organizat de Societatea de Scleroza Multipla si Reteaua Cetateniei Active din Italia si dat ieri publicitatii. Iata care sunt acestea:

Dreptul la masuri preventive

Asta inseamna ca fiecare persoana are dreptul la servicii adecvate pentru a preveni aparitia bolilor (cum ar fi vaccinarile, de exemplu).

Dreptul la acces

Se refera la serviciile medicale de care are nevoie fiecare bolnav si care trebuie sa fie asigurate in mod egal, fara discriminare.

Dreptul la informare

Fiecarei persoane trebuie sa i se puna la dispozitie toate informatiile referitoare la starea ei de sanatate, serviciile medicale, cum sa le foloseasca si la cercetarile stiintifice si la ultimele inovatii tehnologice.

Dreptul la consimtamant

Fiecarui pacient trebuie sa i se ceara acordul cu privire la tratament si la procedurile care privesc direct starea sa de sanatate.

Dreptul la libera alegere

Orice bolnav are dreptul de a alege dintre diferitele proceduri de tratament si furnizorii de servicii.

Dreptul la viata privata si confidentialitate

Se refera la informatiile cu caracter personal, inclusiv la cele referitoare la starea sa de sanatate, diagnostic si proceduri terapeutice.

Dreptul la a se respecta timpul pacientului

Fiecare persoana are dreptul de a beneficia de o consultatie si tratamentul necesar intr-o perioada rapida de timp. Acest drept este valabil la fiecare etapa de tratare.

Dreptul la respectarea standardelor de calitate

Este vorba despre accesul la servicii medicale de inalta calitate, prin respectarea unor niveluri de calitate precise.

Dreptul la securitate

Acesta se refera la protejarea pacientilor fata de functionarea necorespunzatoare a serviciilor de sanatate, malpraxis medical si alte erori, precum si accesul la tratamente care respecta standarde ridicate de siguranta.

Dreptul la inovare

Fiecare persoana are dreptul de acces la procedurile inovatoare, inclusiv la cele de diagnosticare, in conformitate cu standardele internationale. Considerentele economice sau financiare nu trebuie sa fie o piedica.

Dreptul de a evita suferinta si durerile inutile

Pacientul trebuie sa fie protejat, cat de mult posibil, de orice chin in fiecare faza a bolii sale.

Dreptul de a fi tratat individual

Fiecare individ are dreptul la programe terapeutice sau de diagnostic adaptate cat mai bine la nevoile sale personale.

Dreptul de a contesta

Orice persoana poate sa faca plangere ori de cate ori a suferit un prejudiciu si trebuie sa primeasca un raspuns la aceasta.

Dreptul la despagubiri

Toti bolnavii trebuie sa primeasca o despagubire suficienta intr-un termen scurt ori de cate ori au suferit vatamari fizice, morale si psihologice provocate de un tratament sau de servicii de sanatate.

Pentru realizarea studiului au fost cooptate trei mari spitale din tara: Universitar si Elias din Bucuresti si cel de Urgenta din Cluj. Informatii le-au fost cerute managerilor din aceste institutii, organizatiilor de pacienti si Ministerului Sanatatii.

Pacienti educati
Scopul studiului este in primul rand ca pacientii romani sa-si cunoasca drepturile si sa le ceara autoritatilor sanitare, sustine Cosmina Dudu, reprezentant al Societatii de Scleroza Multipla.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns